Algemeen

Fanfare Sint Barbara is opgericht in 1950 in Brunssum, een stad in het zuiden van Nederland. De vereniging bestaat uit een Fanfare, Drumband en Jeugdorkest. Daarnaast zijn het Damescomité en de Club van 100 een drijvende kracht achter de vereniging.

Rob van Leusden - Fanfare Sint Barbara, Brunssum

De Barbara is een vereniging die diep geworteld is in de Langebergse cq. Brunssumse gemeenschap. Zo’n 60 actieve leden vinden wekelijks hun ontspanning tijdens ena de repetities. Met regelmaat verzorgt de vereniging optredens in Brunssum. Zoals bijvoorbeeld het Benefietconcert in 2018 met onder andere de medewerking van het Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee en de Meisjes met de Wijsjes, waarbij de organisatie samen met de Kiwanis vorm is gegeven. Maar ook buiten Brunssum treden wij op.

Medio 2004 koos de Fanfare voor vernieuwing en waren zo’n 600 personen getuige van de eerste editie van het concept “Styles”. Inmiddels zijn er al 5 editites op het podium gebracht en zijn er gezamenlijk 3.500 bezoekers verrast met deze verfrissende concert-formule. Door de jaren heen is de Fanfare steeds veelzijdiger geworden, van traditionele straatoptredens tijdens de “Worldfestival Parade” tot de “Styles-concerten”. De Fanfare is continue opzoek naar nieuwe interessante en creatieve uitdagingen.

De Fanfare wordt gedirigeerd door Frans Bemelmans. De Drumband staat onder leiding van instructeur Rodney van Leusden, die eveneens de trotse rol van tambour-maître uitoefent. De dirigent van het Jeugdorkest Up2B is Frank Theunissen.

Simone Breukink - Fanfare Sint Barbara, Brunssum

Jeugdorkest

Doel van het jeugdorkest is een brug te slaan tussen de opleiding en het grote orkest. Het jeugdorkest is een beginnerorkest waarin onder leiding van een dirigent op een ontspannen manier muziek wordt gemaakt. Tijdens de repetities worden muziekwerken aangeleerd die geënt zijn op het niveau en de interesse van de jeugdigen. Iedere week vindt er een repetitie plaats waarin populaire muziekwerken worden ingestudeerd. Het streven is om jaarlijks ca. vier concerten te geven. Dirigent van Up2B is Frank Theunissen.

Oefening baart kunst, daar is een regelmatig repetitiebezoek voor nodig. Middels de e-mail en een gezamelijke whatsappgroep worden de leden van het jeugdorkest tijdig geïnformeerd over tijdstippen van (extra) repetities en activiteiten. Er wordt van de leden verwacht dat zij zich op tijd afmelden als ze verhinderd zouden zijn.

Met enige regelmaat wordt gekeken of een leerling kan toetreden tot Up2B. Dit gebeurt in onderling overleg tussen de docenten en dirigenten.

Drumband

De Drumband is een groep van muzikanten die op idiofone en membranofone muziekinstrumenten spelen. Het verschil tussen de Drumband en de Fanfare is dat de Drumband uitsluitend gebruikmaakt van slagwerkinstrumenten. Het repertoire van de Drumband varieert van klassiekere werken, zoals marsen, tot moderne stukken, waarbij specifieke thema’s centraal staan. Tevens is de Drumband de kopgroep van onze vereniging tijdens onze straatoptredens.

Onder leiding van Paul Franken geeft de drumband jaarlijks meerdere concerten, waarbij het Club van 100-concert en het inmiddels traditionele drumbandconcert ‘The Beat Goes On’ de pijlers van de programmering vormen. Daarnaast geeft de Drumband meerdere malen per jaar ‘acte de presence’ met straatoptredens met Koningsdag, de Communie en Europafest in Alsdorf.

Fanfare

De Fanfare is een typisch Nederlandse orkestvorm. De meeste mensen kennen het vooral van het marcheren op de weg, maar de Fanfare doet meer. Marcheren hoort erbij op Koningsdag, maar het Fanfareleven speelt zich vooral in (concert)zalen af. Fanfaremuziek is zeer veelzijdig. Het varieert van mars tot popmuziek. Van klassiek tot filmmuziek. De vele koperblazers in de Fanfare zorgen voor een herkenbare, duidelijke orkestklank.

Door het jaar heen geeft de het Fanfareorkest enkele traditionele optredens, zoals het opluisteren van de Ceciliamis en het Club van 100-concert. Daarnaast is het orkest gedurende enkele jaren hard op weg om het traditionele Fanfare-concept een eigentijdse draai te geven. Door met zorg om te gaan met bestaande tradities en tegelijkertijd met de tijd mee te gaan weet het orkest steeds weer de juiste snaar te raken, zowel bij het publiek als de eigen leden. Met als hoogtepunten de reeks Styles-concerten en thema-concerten zoals ‘Servicebioscoop Astoria’ waren grote successen.